Interview mit EU-Handelskommissar Karel De Gucht


Die Wirtschaftssendung Marketplace Europe berichtete am 24. November um 20.45 Uhr auf CNN International über die European Business Awards 2011 in Barcelona. Im Rahmen der Veranstaltung hat CNN Korrespondentin Juliet Mann Anfang der Woche mit dem EU-Handelskommissar Karel De Gucht gesprochen. Im Interview äußert er sich zur Bedeutung Chinas für das europäische Wachstum. Außerdem spricht er über die Schwierigkeiten für europäische Unternehmen im Zusammenhang mit Europa 2020, der Strategie für Wirtschaftswachstum der Europäischen Union. Mir liegt zu diesem Interview bereits ein Transkript  (mit Auszügen) von CNN Marketplace Europe vor:

JM: Juliet Mann

KDG: Karel De Gucht

KDG: Certainly we cannot get out of this crisis without the businesses, it is the companies who are performing the export and the trade and who produce the products that we can market on the World marketplace so without these businesses we are nowhere which is why I very much welcome this awards ceremony as it puts business in the picture, you know.

JM: So if you could give me a checklist, a message, what do they need to do to ensure growth in these tricky economic times?

KDG: I believe they should be lean and mean, they should not be like state democracies they should be lean and mean. They should be innovative and innovation which the aim of making new products that you can put on the market, they should tap into the global economy, 90% of growth will be realized in the coming years outside of Europe. China alone will be responsible for 1/3 of that, so they should tap into that. And, they should be confident, they should continue to take risks, measured risks, but you cannot do business without taking risks.

JM: You mentioned China, how much of Europe’s growth is bound up with China?

KDG: As I just mentioned one third of world growth will realize in China; we have to tap into that and we in European Commission try to create the conditions where this will be possible. We have a lot of problems in China, a lot of opportunities but also problems, intellectual property rights, with capital caps when companies try to invest there with a lot of subsidies we are confronting, so we have a lot of problems in this market but we have to realize that it is one of the most promising markets in the world.

JM: It seems a tricky path to tread to get it right, it wasn’t so long ago that the WTO slammed EU Trade for too much red tape, criticizing farm subsidies, criticizing food standards, and crisis payments to industry, what do you have to say about that?

KDG: Well we still have too much red tape in our 20/20 project by the European Commission, we have pointed at that problem that we should get less red tape. Agricultural exports – we have been ready to take away with all agricultural exports subsidies by 2013 in the framework of the Didier rounds, we certainly have deficiencies and we are in a difficult position due to the economic crisis, we may be done but we are certainly not out. We are the biggest economy in the world and they will have to take us into account, even for the non-foreseeable future.

Über CNN Marketplace Europe:

CNN Marketplace Europe beleuchtet einen der am stärksten vernetzten und in der globalen Wirtschaft einflussreichsten Kontinente sowie seine aktuellen Herausforderungen. Neben Interviews mit CEOs von Top-Unternehmen spielt die wirtschaftliche Bedeutung Deutschlands für Europa und die Welt eine besondere Rolle. Als Europas größte Volkswirtschaft und viertgrößte der Welt haben die hier getroffenen Entscheidungen in Politik und Wirtschaft eine weitreichende Bedeutung. Die Sendung geht der Frage nach, wie Deutschlands Top-Unternehmer und CEOs die Entwicklung Deutschlands als globaler Innovationstreiber und Handelspartner sehen. Wie wird Deutschland mit der anhaltenden Rezession umgehen? Wie kann das Land zu mehr Wachstum und Stabilität in Europa beitragen? Interview-Gäste der Sendung waren bisher unter anderem: der Präsident der Europäischen Kommission, José Manuel Barroso, der Generalsekretär der OECD, Angel Gurria, sowie Herbert Hainer, Vorstandsvorsitzender der Adidas AG. CNN Marketplace Europe ist jeden Donnerstag um 20.45 Uhr auf CNN International zu sehen.

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